Forum Topory Strona Główna Topory
Rawskie forum RPG
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

O elastyczności Warhammera
Idź do strony Poprzedni  1, 2
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Topory Strona Główna -> Systemy / Warhammer
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Banan
Weteran Pyskusji
Weteran Pyskusji



Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 275
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Banalandia

PostWysłany: Śro 14:05, 15 Lis 2006    Temat postu:

Moze masz rację ale to tak samo głupie jak granie nie-wampirami w Wampira Maskaradę.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Ślimak
Niby-to Admin



Dołączył: 05 Paź 2006
Posty: 511
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 15 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: zza pleców
Płeć: Topór

PostWysłany: Śro 14:12, 15 Lis 2006    Temat postu:

Wcale nie głupie tylko oryginalne i na jedną sesję dla odskoczni to całkiem fajny pomysł.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Sąsiad
Kontestator Jakich Mało
Kontestator Jakich Mało



Dołączył: 10 Paź 2006
Posty: 126
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 3/5
Skąd: Twierdza krasnoludzka Tatar

PostWysłany: Śro 16:43, 15 Lis 2006    Temat postu:

Modzie, dzięki za edycję ale przy okazji wykasowałeś moją odpowiedź na jeden z fragmentów tekstu PofD Wink Teraz wychodzi na to, że jest to czysta złośliwość, bo została wyrwana z kontekstu. Ale już tam, nieważne.

Ślimak napisał:
Inne systemy też można zmieniać dowolnie.


Ślimak napisał:
Nie widzę najmniejszych problemów w prowadzeniu kryminału w ED czy KC. Nie widzę najmniejszych problemów w rozgrywaniu w ED przygody w ośnieżonym odciętym od świata zamczysku.


Pewnie że można. Kwestią sporną pozostaje jednak czy te reformy nie odrą tych systemów z ich odrębności koncepcyjnej i nie spowodują dezawuacji ich atrakcyjności vulgo: czy struktura omawianych systemów jest na tyle pojemna by udźwignąć fundamentalizm zmian i pozostać na dotychczasowym poziomie oferowanych wrażeń?

Manifest:
Moja opinia jest w dużej mierze determinowana uprzednio przyjętymi kryteriami klasyfikacyjnymi. WFRP jest dla mnie bazą, punktem wyjściowym, skąd mogę wyprowadzać różne dygresje i eksperymenty. Inne systemy jak ED, KC, PC są alternatywami porównywalnymi ze światem Śródziemia. To dla mnie światy skończone, dopracowane, których modernizacja zaprzeczy zasadności ich istnienia. Natomiast Młota traktuję jako szkieletową podstawę, spektrum nieograniczonych mozliwości i jeżeli mam kreować nowe warianty, WFRP wydaje mi się do tego najbardziej odpowiedni. Celowo pisałem o nijakości, zwykłości tego systemu - bo jeżeli ewolucja ma nastąpić w sposób "bezkrwawy" to idealną płaszczyzną do tego jest świat jak najmniej egzotyczny i oryginalny, które to warunki moim zdaniem Młot spełnia. Każdy z systemów posiada pewne mniej lub bardziej rozbudowane i zdefiniowane idee (myśli przewodnie, maksymy czy jak tam to nazwać) - WFRP nie ma właściwie żadnej. Twojej postaci nie ograniczają ani elementy proponowanego świata (jak wpływ działań bogów w KC) ani sugerowana wyjątkowość (heroic fanstasy - Earthdawn). Przewaga Warhammera polega na tym, że możesz sobie po prostu przyjśc na sesję i zagrać w cokolwiek, jakkolwiek, gdziekolwiek, kimkolwiek. W tamte systemy naturalnie też, tylko z uprzednim zastrzeżeniem, że odchodzimy od linearnej interpretacji (co czyni się raz na jakiś czas - bo dłuższe utrzymywanie takiego status quo będzie męczące - teoria zaspokajania potrzeb). Warhammer (przynajmniej dla nas, Tatarów) nigdy nie miał charakterystycznych cech. Był płynną substancją do nieustannego modelowania Smile Wydawało nam się naturalne, że jeżeli mamy zamiar zagrać w określonym profilu i konsekwentnie w nim pozostawać, to nie wybieramy Młota. Pewnie niedługo dojdzie do tego, że zaczniemy na sesji w WFRP gadać o komputerach ale cóż... taka jest maniera Tatara Wink Cool Możecie to nazwać patologią, my się i tak nie boimy Very Happy

Ślimak napisał:
Pisałeś drogi sąsiedzie


ślimak Evil or Very Mad Laughing

Ślimak napisał:
Pisałeś drogi sąsiedzie, że WFRP nie odnosi się do żadnej znanej nam epoki historycznej co jest ewidentną nieprawdą bo pod względem zaawansowania technicznego, mody i wielu podobnych czynników życia odnosi się on do XIV w.


formalnie, czyt. podstawkowo: tak. Ale ja miałem tu na myśli nie brak cezury czasowej ale symiliarność Młota z naszym światem, co pozwala (i bezsprzecznie prowokuje do tego) na czerpanie z naszych, ziemskich doświadczeń i to w zakresie większym niż XIII-XV wiek. Reasumując mogę stwierdzić tak: Młot był dla nas najelastyczniejszy bo:

1) korelacja z naszym światem jest oczywista
2) pozwala na przeróżne konfiguracje bez konieczności diametralnych reform jego założeń koncepcyjnych
3) inne systemy są dla nas opcją, której używamy, kiedy potrzebujemy "inności", egzotyki (jest różnica między graniem zabójcą a władcą żywiołów czy pomiędzy graniem elfem a t'skrangiem), co stawia je w opozycji do bądź co bądź akceptowalnego bez oporów świata Warhammera. Mogę tu podeprzeć się jeszcze jedną refleksją: co byście zaproponowali początkującemu adeptowi RPG? Bajecznego ED czy Katanowego KC? A może Wampira albo L5K, które nieco przybliżał już Sadam? Ja nie mam wątpliwości, że daję mu WFRP, bo z tym systemem szybko się zasymiluje. Bardziej zaawansowane światy pozostawię na potem. I ta cecha też implikuje moje przekonanie o elastyczności Warhammera, bo skoro jest on łatwo przyswajalny, to charakteryzuje go "normatywna pojemność", co z kolei dowodzi dużego potencjału adaptacyjnego. Może to ostatnie twierdzenie to sofizmat, nie wiem, sami oceńcie. Mnie się już nie chce atomizować tych wypocin Smile
4) Oferują klarowność, spójność.

Ślimak napisał:
Możliwe, że jest nieco pojemniejszy TEORETYCZNIE w konwencje niż KC czy ED ale tylko pod względem wyższego zaawansowania technicznego. Jednak wtedy dużo pojemniejszymi w konwencje systemami są systemy futurystyczne albo odnoszące się do bliższych nam historycznie czasów, bo świat bardzo łatwo jest sprymityzować dużo trudniej zaś unowocześnić.


Ale to moim zdaniem jest sofizmat. Niby dlaczego? System zogniskowany w takiej przyszłości w moim mniemaniu zostaje stworzony i nadaje się właśnie tylko do tego, by nie wychodzić poza oktrojowaną konkretyzację czasową. Inaczej jaki jest sens gry?

Skok technologiczny nastąpił przecież w połowie XX wieku (rozszczepienie atomu, układy scalone, miniaturyzacja - cenzusem czasowym jest tu II wojna światowa, która wymusiła te zmiany - na marginesie wspomnę, że wśród akademików przeważa pogląd, że rozwój cywilizacyjny ludzkości następował dzięki wojnom właśnie - gdyby nie konflikty zbrojne, dalej żylibyśmy w jaskiniach. Ale to inna beczka i nie to miejsce). Natomiast styl i sposób życia przeciętnego mieszkańca naszego globu nie uległy fundamentalnym zmianom na przestrzeni całych stuleci licząc od XI do XVIII nawet wieku.

Ślimak napisał:
Chcesz zbudować maszynę parową w ED? Zero problemu, skoro są parostatki T'skrangów to czemu nie lokomotywa?


Zgadzam się, cofam moją ciuchcię Smile

Ślimak napisał:
A rządy Cesarza cię nie ograniczają?


Nie Laughing

To jest jakiś cesarz? Wink a tak na poważnie, to nie chodzi o sam fakt sprawowania władzy i zakresu prerogatyw, tylko o jedną z najistotniejszych cech KC czyli władzę zwierzchnią orków. I znowu to samo pytanie: jeżeli nie orkowie to czy grać w ten nie najciekawszy świat? Są lepsze ewentualności.

Ślimak napisał:
WFRP nie narzuca historii, konwencji i nie trzeba się przegryzać przez tony papieru, żeby w niego grać? To po pierwsze po co jest rozdział "świat" w podręczniku, po co "Miasto Białego Wilka", po co storylinia systemu zawarta w "Wewnętrznym Wrogu"?


Shocked mówisz jakimiś zagadkami, co to za tajemnicze księgi? Laughing

Ślimak napisał:
Tak samo jak w WFRP musisz wiedzieć, co to mperium, Cesarz, Bretonia czy Chaos.


po co? Dowiem się w trakcie od BN. To akurat słaby argument. Równie dobrze mogę twierdzić, że by zagrać w Warhammera wystarczy przeczytać parę akapitów z "Ucieczki od wolności" Fromma, które traktują o mentalności średniowiecznego człowieka.

Ślimak napisał:
To co masz do zarzucenia ED czy innym "mniej elastycznym" systemom to lepsze dopracowanie świata (czyli najbardziej elastycznym system jest KC bo świata nie ma prawie wogóle dopracowanego). Kolejna rzecz to fakt, że Świat ED jest nieco bardziej oddalony na skali od naszego. Dlatego niektóre konwencje trzebaby nieco zmodyfikować, żeby doń dopasować i dlatego też wymagany jest bogatszy opis tegoż.


tu w sumie potwierdzasz moje słowa... (oprócz fragmentu o świecie KC, ale o jego oryginalności pisałem wcześniej i nie będę się powtarzał - nie chodzi w każdym razie o drobiazgowość opisu)

Ślimak napisał:
Ale bogaty opis świata czy większa jego fantastyczność w żaden sposób nikomu nie wiąże rąk.


a tu już zaprzeczasz. Może doprecyzujesz?

Ślimak napisał:
Jestem bez problemu w stanie wykazać, że w świecie ED jak i w każdym innym można poprowadzić dowolną konwencję - od horroru, poprzez kryminał, po romans i komedię. Metodą doświadczalną - czytaj sesyjną.


i tu Cię mam Cool Słowo się rzekło! To kiedy gramy?

Ślimak napisał:
Jednak co najbardziej mnie zmierziło to ocena całego systemu na fuj tylko dlatego, że karczmarz miał hak zamiast ręki a magia ma śmieszne rytuały (czy coś w tym stylu). To tak jakby ocenić że samochód jest do dupy bo ma niewygodne klamki, a te pluszowe kosteczki pod lusterkiem mi się niepodobają.


Wysokiej jakości papier, barwne ilustracje, brawurowe pomysły (katastrofalna manifestacja Chaosu, kawałek garnka jako płytka na czoło, nagi kapłan wymalowany w niebieskie pasy), a treści tyle samo co w jedynce. I po cholerę było to wydawać? Jak dla mnie, dozwolone dla dzieci do lat 7.

P.S. Znowu mnie wylogowało!!! Ale tym razem byłem czujny Cool


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Topory Strona Główna -> Systemy / Warhammer Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2
Strona 2 z 2

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin