Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Banan
Weteran Pyskusji
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 275
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Banalandia
|
Wysłany: Pon 16:12, 08 Sty 2007 Temat postu: Ikonografia |
|
|
Mamy temat o muzyce, o literaturze, o filmach to przydałby się jeszcze o rysunkach, grafikach obrazach czy innych działach plastycznych nawiązujących w jakiś sposób do RPGów.
Co myślicie na temat pokazania graczom rysunku zamiast opisywania na przykład budynku czy krajobrazu? Zauważcie jak trudno byłoby opisać krajobraz Śródziemia a jak doskonale zrobił to film. Czy pomogło by to w utworzeniu klimatu i wyobrażeniu przez graczy elementu sesji?
Może znacie jakieś linki do amatorskich prac których muzą było na przykład fantasy? A może znacie jakiś ciekawych zawodowych artystów którzy tworzą wyjątkowo inspirujące dzieła (dla mnie Beksiński) ?
Co sądzicie o ilustracjach w podręcznikach RPGowych? Jakie systemy mają najlepsze ilustracje a jakie w ogóle nie pasują?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Drwiciel
Kontestator Jakich Mało
Dołączył: 07 Paź 2006
Posty: 117
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: z TATAR-u :)
|
Wysłany: Pon 21:18, 08 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Moim zdaniem opis MG jest bezcenny. Rysunek czy film (weźmy na przykład przywołany przez Banana LOTR) podaje wszystko na tacy, nie pozwala jakkolwiek rozwinąć swojej wyobraźni. Dla mnie MG nie musi opisywać mi każdego metra kwadratowego, wystarczy że opisze mi ogół, oczywiście jeśli są to szczegóły nie wnoszące nic do scenariusza sesji. Chętnie sam sobie "dorabiam" wiele rzeczy i w wyobraźni mam już pokój, krajobraz czy cokolwiek zarysowane mi przez MG. W LOTR-ze na przykład, książka dała mi zupełnie inne wyobrażenie niektórych zdarzeń (pomijając oczywiście wydarzenia róźniące się od ksiązki). Nieraz było tak, że krajobraz czy częstwo opisywany przez Tolkiena pokój, komnata był zupełnie różny od przedstawionego w filmie przez P. Jackson'a. Jak dla mnie nie ma w tym nic złego...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Przemas
Kontestator Jakich Mało
Dołączył: 19 Paź 2006
Posty: 226
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Rawa Maz Płeć: Topór
|
Wysłany: Czw 16:36, 11 Sty 2007 Temat postu: Re: Ikonografia |
|
|
Banan napisał: | Co sądzicie o ilustracjach w podręcznikach RPGowych? Jakie systemy mają najlepsze ilustracje a jakie w ogóle nie pasują? |
Bardzo się przydają żeby lepiej wyobrazić sobie coś. Fajnie wyglądają rysunki w D&D, Arkonie i w Warhamerze II
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Jankoś
Mistrz Świata i Okolic
Dołączył: 11 Lis 2006
Posty: 770
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z najpiękniejszego miasta na świecie czyli z Rawy Płeć: Topór
|
Wysłany: Czw 19:02, 11 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Jak to często bywa wszystko jest kwestią proporcji, rysunki nie mogą zastąpić opisu na sesji mogą go uzupełnić albo pojawić się w chwilach , które naprawde trudno oddać słowami, albo wierny opis(wierny temu co ma na myśli MG) jest konieczny na przykład do pomyślnego zakończenia scenariusza.
Jedynym znanym mi MG, który stosuje często takie rysunki jest Kraszan i muszę powiedzieć, że z mojego punktu widzenia to się sprawdza.
Ważne jest aby ikonografia była tak dobrana aby nie zastępowała wyobraźni tylko ją pobudzała.
Jeśli chodzi o grafikę podręczników to zgdzam się z Przemasem to rzeczywiście najlepsze pozycje choć wśrod nich wyróżnia się Arkona.Dla mnie genialne były rysunki zamieszczone w MiM ilustrujące pierwszą edycję Kryszytałów Czasu.
Trzeba pamiętać ,że grafika może być brdzo myląca np.ED ma tragiczne ilustracje ,conajmniej przeciętnne mają Monastyr i 7Sea a to bardzo dobre systemy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Banan
Weteran Pyskusji
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 275
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Banalandia
|
Wysłany: Pią 14:04, 12 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Mi się rysunki w Monastyrze podobają, szczególnie te przedstawiające przykładowych mieszkańców danych państw. A rysunki z MiMa o których wspominasz są dla mnie zupełnie bez klimatu
Rysunkami wydaje mi się że o wiele łatwiej stworzyć klimat niż słowami. Gdyby MG chciał spowodować że gracze odczują piękno krajobrazu by musiał opisywać przez co najmniej kilka chwil przez które gracze mogą się już znudzić tym słuchaniem o otaczającej przyrodzie czy wysokich górach. A pokazując jeden rysunek przekazuje te wszystkie informacje w jednej krótkiej chwili.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Jankoś
Mistrz Świata i Okolic
Dołączył: 11 Lis 2006
Posty: 770
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z najpiękniejszego miasta na świecie czyli z Rawy Płeć: Topór
|
Wysłany: Pią 14:21, 12 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
To już kwestia gustu.Dla mnie właśnie rysnki z Monastyru nie mają klimatu, a te z MiM maja go wyjątkowo dużo.
Co do reszty Twojego postu to w zupełności się zgadzam.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Przemas
Kontestator Jakich Mało
Dołączył: 19 Paź 2006
Posty: 226
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Rawa Maz Płeć: Topór
|
Wysłany: Pią 15:51, 12 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Nie możemy się tu kłócić w sprawach gustu każdy ma inny np:
Mnie podobają się rysunki w D&D a nie którym nie bo mówią że są "za bardzo" przesadzone. W sprawach gustu nie możemy dyskutować.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mardock
Prawie Kontestator
Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: skądinąd znany
|
Wysłany: Pią 16:37, 12 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
[quote="Jankoś"]np.ED ma tragiczne ilustracjequote]
Zaprzeczam!A rycina usmiechnietego młodego krasnoluda??!!Majstersztyk!!
WFRP 1 podstawka oczywiscie bo 2 nie uznaje miała też dla mnie klimatyczne rysunki,wg.mnie.
D&D przesadzone?Ale jest to swiat fantasy przesiakniety magią.Ma dobre rysunki,i jako jeden z niewielu zostały zrobione profesjonal,np.Bardzo dobrze wygladaja proporcjonalnie krasnoludy,nie tak jak w niektorych gdzie wygladaja jak upośledzone karły.Ma b.dobra grafike.
Ale mistrzostwo to Neuroshima.Super klimat,niektore rysunki powalają.Warto to zobaczyć,naprawde świetnie obrazuje świat,aż chce się grać.Miodzio do kwadratu.
A co do tych z MiMa też uważam ,ze bez klimatu.Poprawnie bez klimatu.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Przemas
Kontestator Jakich Mało
Dołączył: 19 Paź 2006
Posty: 226
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 2 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: Rawa Maz Płeć: Topór
|
Wysłany: Pią 23:08, 12 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Według mnie to najlepsze są ilustracje w:
Heroik- D&D
Post nuklearny- Neuro
Darck- Oczywiście Mardock ma rajcie, że Warhammer I
A po za tym: L5K ( ma jakiś uroczek) Arkona (nie wiem gdzie to umieścić )
Niestety mało systemów ma fajne ilustracje:x
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mardock
Prawie Kontestator
Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: skądinąd znany
|
Wysłany: Sob 14:15, 13 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Przemas napisał: |
...Darck... |
Dark sie pisze
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Montezuma
Pomocnik Zastępcy Ciury
Dołączył: 12 Sty 2007
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: W pięknej wsi, Rawą zwaną.....
|
Wysłany: Nie 18:59, 14 Sty 2007 Temat postu: |
|
|
Ikonografia na sesjach ma swoje plusy i minusy (według mnie ). Bo z jednej strony fajne jest gdy każdy gracz może sobie wszystko wyobrazić na swój sposób. Z drugiej strony gdy gracz ma sobie wyobrazić, np. rozmieszczenie pokoi w pałacu hrabiny to jest gorzej . Według mnie ikonografia jest dobra, ale tylko w trudnych przypadkach.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Pest
Prawie Kontestator
Dołączył: 23 Gru 2006
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Ravnica
|
Wysłany: Śro 8:02, 07 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Zgodze się z Drwicielem co do wagi opisu.powinien być on priorytetem a w szczególności jeżeli dokładnie wiemy co mamy powiedzieć graczom.
Z drugiej strony ilkonografia to rewelacyjna oszczędność czasu pod warunkiem, że wcześniej MG przemyśli sprawę i sam dokładnie poprzegląda to co ma do pokazania.Znając swoich graczy powinien wiedzieć czego mogą szukać i na co zwrócą uwagę.
Zdecydowanie ikony powinny być dodatkiem stosowanym od czsu do czasu aby sesja nie zmieniła się w SLIDE SHOW.
A co do klimatu z takiego czy owego systemu to w ilustracjach zawsze dopatruję się tego co jest interesujące nawet jeżeli w dany RPG jeszcze nie grałem.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|