|
Topory Rawskie forum RPG
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Jak należy poprawić mechanikę KC |
Poprawiać już istniejącą |
|
78% |
[ 11 ] |
Stworzyć ją całkiem od nowa |
|
21% |
[ 3 ] |
|
Wszystkich Głosów : 14 |
|
Autor |
Wiadomość |
Jankoś
Mistrz Świata i Okolic
Dołączył: 11 Lis 2006
Posty: 770
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z najpiękniejszego miasta na świecie czyli z Rawy Płeć: Topór
|
Wysłany: Pią 12:39, 29 Sie 2008 Temat postu: |
|
|
Jakie są w KC zapożyczenia z Warhammera?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Prince of Darkness
Weteran Pyskusji
Dołączył: 08 Paź 2006
Posty: 382
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 33 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 13:16, 29 Sie 2008 Temat postu: |
|
|
Rijel napisał: |
Prince of Darkness napisał: | - mała innowacyjność (brak ciekawego, oryginalnego i spójnego świata) |
Tu bym się nie zgodził, trochę w miarę oryginalnych pomysłów tu jest (osadzenie akcji we wczesnym średniowieczu, panowanie orków, sporo różnych, mniej lub bardziej udanych, ale mimo wszystko ciekawostek) |
Osadzenie akcji we wczesnym średniowieczu nie jest niczym nowym - to klasyczne fantasy stosowane w bardzo wielu systemach i dużej części książek. Bardzo popularne kilkanaście lat temu.
Panowanie orków to żadna oryginalność - czy jeśli w AD&D w najbardziej klasycznym z uniwersów jako rasę panującą wprowadzę ogry to stworzę świeży i nowatorski świat?
KC były (a może są) systemem, który może być bardzo ciekawy ale wynika to z jego nijakości - MG sam zmuszony jest do budowania w nim swojej wizji świata, często bardzo interesującej.
Oczywiście zaznaczam, że moje poglądy na KC (jak już wcześniej napisałem) wynikają z długoletniej gry w pierwszą edycję. Wiem, że druga ed. została poprawiona, ale wg mnie przypomina to makijaż nie najpiękniejszej starej panny.
Edit: Jankoś napisał: | Jakie są w KC zapożyczenia z Warhammera? |
no... są tam orki, gobliny, elfy, magia, można używać mieczy i toporów...
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Prince of Darkness dnia Pią 13:17, 29 Sie 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Rijel
Kontestator Jakich Mało
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: stąd
|
Wysłany: Pią 14:55, 29 Sie 2008 Temat postu: |
|
|
Prince of Darkness napisał: | Jankoś napisał: | Jakie są w KC zapożyczenia z Warhammera? |
no... są tam orki, gobliny, elfy, magia, można używać mieczy i toporów... |
Ogólnie rozumiany klimat dark. Podałem Warhammera raczej jako symbol, podobnie jak PofD AD&D .
Prince of Darkness napisał: | KC były (a może są) systemem, który może być bardzo ciekawy ale wynika to z jego nijakości - MG sam zmuszony jest do budowania w nim swojej wizji świata, często bardzo interesującej. |
Gdy jest się zmuszonym do budowania własnej wizji świata to już nie pozostaje wiele z systemu zamierzonego przez twórców. Grając w KC u Jankosia (a także u Garego i raz chyba u Kraszana) zauważyłem, że robią oni to o czym napisałeś, ale nadal KaCety pozostają KaCetami. I to moim zdaniem jest siłą tego systemu, elastyczność . Który system również za taki był tu na forum uważany? WFRP?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Ślimak
Niby-to Admin
Dołączył: 05 Paź 2006
Posty: 511
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: zza pleców Płeć: Topór
|
Wysłany: Pią 19:57, 29 Sie 2008 Temat postu: |
|
|
Elastyczność w ten sposób rozumiana tyczy się wszystkich systemów. W końcu z każdego systemu robi się własną wizję, a pozostaje on tym samym systemem przez mechanikę, logo na karcie, patrzenie na podręcznik itp. Umysł operuje pewnymi skrótami i rzadko kiedy poza nie wychodzi póki nie stanie się coś drastycznego. Przykładowo mogę wziąć do ręki Monastyr, położyć na stole podręcznik, rozdać karty z napisem Monastyr i korzystać z mechaniki Monastyru a prowadzić Siódme Morze - które wbrew pozorom ma bardzo mało wspólnego z Monastyrem (ale to dyskusja dotycząca innego tematu) i zakładam się o litr cytrynówki, że 90% graczy nie odczuje, że korzystam sobie z klimatu, metod prowadzenia, przygody, pomysłów i koncepcji Siódmego Morza, bo po prostu nikt się nad tym nie będzie się nad tym zastanawiał. Wszyscy potraktują to jako bardziej lajtowy epizod w mrocznym Monastyrze.
Nie wiem gdzie jest w oryginalnej koncepcji KC uwzględniony klimat Dark Fantasy? Chyba w tym, że opisane jest bardzo dużo rodzajów martwiaków...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
tan Sssandor
Pomocnik Zastępcy Ciury
Dołączył: 27 Sie 2008
Posty: 7
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Topór
|
Wysłany: Pią 20:10, 29 Sie 2008 Temat postu: |
|
|
nie nazwałbym KaCetów gigantomanią - sądzę, że gdyby autor mógł dalej nad nimi pracować to by dopisał całą brakująca resztę, a tak wydał tyle ile zdołał, tworząc świetny klimatyczny rozbudowany system
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Rijel
Kontestator Jakich Mało
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: stąd
|
Wysłany: Pią 20:54, 29 Sie 2008 Temat postu: |
|
|
Nie Ślimaku... Różnica polega na tym, że w Monastyrze grasz szlachtą. Masz w dużym stopniu narzucony wzorzec zachowań. Możesz oczywiście modyfikować zamierzenia twórców. Do pewnego momentu. Do czasu gdy będzie zbyt niewiele Monastyru w Monastyrze. A to już nie będzie Monastyr. W Kryształach Czasu granica ta jest daleko dalej.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Ślimak
Niby-to Admin
Dołączył: 05 Paź 2006
Posty: 511
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: zza pleców Płeć: Topór
|
Wysłany: Pią 21:05, 29 Sie 2008 Temat postu: |
|
|
Wydał szkielet systemu zerżniętego na żywca z AD&D z klimatem toto miało bardzo nie wiele wspólnego gdyż klimat systemu tworzą takie rozdziały jak: opisy świata, koncepcja fabularna świata, sposób prowadzenia przygód w systemie, teksty fabularyzowane w podstawce itd. itp. Polecam lekturę takich systemów jak Monastyr, 7th Sea czy cokolwiek ze Świata Mroku - to są klimatyczne systemy.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Prozac
Kontestator Jakich Mało
Dołączył: 07 Paź 2006
Posty: 236
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 16 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Właściwie to nigdzie już nie mieszkam.
|
Wysłany: Pią 21:31, 29 Sie 2008 Temat postu: |
|
|
Rijel napisał: | Nie Ślimaku... Różnica polega na tym, że w Monastyrze grasz szlachtą. Masz w dużym stopniu narzucony wzorzec zachowań. Możesz oczywiście modyfikować zamierzenia twórców. Do pewnego momentu. Do czasu gdy będzie zbyt niewiele Monastyru w Monastyrze. A to już nie będzie Monastyr. W Kryształach Czasu granica ta jest daleko dalej. |
W "Kryształach Czasu" granica ta jest równie daleko, jak jakikolwiek pomysł na system. Sleem dobrze pisze, że to szkielet systemu rżnięty z DeDeków. Monastyru radziłbym w to nie mieszać - to system z silną konwencją, sprzed kilku lat, wymyślony i wydany w dobie zupełnie innego myślenia o RPGach. Porównywanie M i KC jest daremne. Chyba, że chcesz zaobserwować zmiany jakie zaszły w RPGach przez kilkanaście lat.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Prozac dnia Pią 21:32, 29 Sie 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Rijel
Kontestator Jakich Mało
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: stąd
|
Wysłany: Pią 21:38, 29 Sie 2008 Temat postu: |
|
|
Maćku, znamy się trochę i trochę lubimy, po co ten ton ex cathedra? Macie racje w ostatnich postach, ale nie na ten temat pisałem w swojej wypowiedzi. I nie ja porównałem KC do Monastyru. Odnoszę wrażenie, że wcześniej wypowiedzieliśmy się o elastyczności? I na swój (dość ubogi, żeby nie powiedzieć toporny) post nie otrzymałem rzeczowej odpowiedzi. Gdyby nie to, że znamy się trochę i trochę lubimy odniósłbym wrażenie, że celowo temat delikatnie zmieniłeś .
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Jankoś
Mistrz Świata i Okolic
Dołączył: 11 Lis 2006
Posty: 770
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z najpiękniejszego miasta na świecie czyli z Rawy Płeć: Topór
|
Wysłany: Pią 21:46, 29 Sie 2008 Temat postu: |
|
|
Rijelu ja w KC nie widzę zapożyczeń z Warhammera, za to rzeczywiście kalek z AD&D jest mnóstwo. Na takiej samej zasadzie mógłbyś napisać, że ponieważ Warhammer to Dark Fantasy to Monastyr zapożycza z niego.
Elastyczność zarówno KC i Warhammera wynika z ich wiekowości. Kiedyś po prost pisano podręczniki w inny sposób, nastawiony na mechanikę , bestiariusz itp. zaniedbując opis i historię świata, klimat. Nawet częścćpodręcznik tak lubianego Warhammera dotycząca historii i opisu świata naprawdę nie zwala z nóg.
Dopiero od pewnego momentu zaczęto pisać systemy z odwrotnym nastawieniem. Takie elementy jak styl napisania podstawki, krótkie opowiadania w nich zamieszczane, przemyślane historie świata mogły stać się rzeczywistą wskazówką dla graczy ,a zwłaszcza MG jaki według autorów ma być klimat danego systemu.Tu systemy wymienione przez Ślimaka są świetnym przykładem.
W starszych systemach MG musi radzić sobie sam.
Choć nie można zapomnieć jak ważną cechą kształtującą system i jego klimat są publikowane przygody. Do tych akurat pomijając pierwsze potworki w stylu "Demonicznej hordy" KC miały dużo szczęścia. Do czasu wyjścia scenariuszy do Monastyru były najlepsze.
Książe nie zgodzę się do końca ,że wstawienie Orków jako władców świata nie jest w pewnym stopniu oryginalne. Po pierwsze jest przełamaniem pewnego stereotypu. Po drugie mimo ,że jest to płytka oryginalność i "droga na skróty'' autora to jednak ten fakt zapada w pamięć.
Zgadzam się z Rijelem a propo wczesnego średniowiecza. Do tej pory w Polsce z systemów Fantasy tylko Arkona jest osadzona w takich czasach,a z oczywistych względów to system bardzo niszowy.
Co do klimatu Dark w KC wynika on choćby z historii świata, a także ze wspomnianych już poprzednio przygód. Oczywiście cały czas mówię o II edycji bo pierwsza to głównie mechanika i pomysł na system.
Swoją drogą ciekawy jestem jaka część dyskutantów zapoznała się z podręcznikiem do KC bo jest to system ,a nie pomysł na system publikowany w MiM.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Jankoś dnia Pią 21:52, 29 Sie 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|