|
Topory Rawskie forum RPG
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Co sądzisz o mechanice w ED? |
dopracowana i klarowna |
|
30% |
[ 7 ] |
spójna ale zbyt zagmatwana |
|
30% |
[ 7 ] |
głowa mnie od niej boli |
|
8% |
[ 2 ] |
jest najlepsza - realna i da się ją pojąć |
|
30% |
[ 7 ] |
|
Wszystkich Głosów : 23 |
|
Autor |
Wiadomość |
Banan
Weteran Pyskusji
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 275
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Banalandia
|
Wysłany: Czw 13:22, 07 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Jankoś napisał: |
Powiedz mi gdzie jest miejsce na heroizm w takiej postaci jak Gavaskar ,a przecież tworząc skądiniąd tą barwną kreacje wiedziałeś , że jest ona całkowicie sprzeczne z systemem, konwncją, ergo nie powinieneś nią grać.
|
Fakt, Gavaskar typowym barsawiańskim bohaterem nie był. Lecz nie uwarzam że granie nim miałoby naruszac konwencję, był on adeptem i wiedział że jego życiowym celem jest badanie kaerów mimo że się tego bał a nawet zabił horrora krzesłem . Pozatym nie mozna w kółko grac bohaterami muszą istniec przypadki potwierdzajace regułę,
Zauważ że kolejne postacie juz myslały jak bohaterzy - np Gazmar.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Jankoś
Mistrz Świata i Okolic
Dołączył: 11 Lis 2006
Posty: 770
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z najpiękniejszego miasta na świecie czyli z Rawy Płeć: Topór
|
Wysłany: Czw 14:10, 07 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Bananie przykład Gavaskara nie miał w żaden sposób uderzaćw Ciebie jako gracza jest to poprostu wyjątkowo jaskrawy , ergo wyraźny przykład problemu , który sygnalizowałem w poprzednim poście.Ty akurat zresztą sprawiasz biorąc pod uwagę wszystkie sesje stosunkowo niewiele problemo w tym względzie.
To, że Gavaskar był adeptem to żaden argument, każdy BG w Earthdawnie jest adeptem, a okoliczności śmierci tego Horrora... zostawmy już to.
Oczywiście , że muszą być wyjątki potwierdzające regułę, gorzej gdy wyjątkiem staje się przestrzeganie reguł.
Szkoda , że nie odniosłeś się do bardziej ogólnych problemów heroizmu w ED koncentrując się tylko na swojej postaci i nie odpowiedziałeś na moje pytanie jak rozumiesz to słowo.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Drwiciel
Kontestator Jakich Mało
Dołączył: 07 Paź 2006
Posty: 117
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: z TATAR-u :)
|
Wysłany: Czw 15:10, 07 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Jankoś napisał: |
Do Drwiciel
Idąc tym tokiem rozumowania można dojść do wniosku , że podział nasystemy jest zbędny.Jeśli przychodzisz na sesje w system w danej konwencji powinieneś ją zachować.Ta dowolność o której piszesz powinna zachodzić na płaszczyźnie wyboru systemu w który grasz , a nie niezwracania uwagi na konwencje już w trakcie gry. |
Zgadza się, jednak dużo zależy od stylu prowadzenia MG. Nie można powiedzieć, że jeśli masz dzisiaj ochote na dark fantasy to nie możesz grać w ED i koniec. To zależy od nastroju i wyobrażenia sobie sesji przez MG. I tu także dochodzimy do tematu elastyczności systemu... Zaraz, zaraz. Czy tego już gdzieś nie było...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Jankoś
Mistrz Świata i Okolic
Dołączył: 11 Lis 2006
Posty: 770
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z najpiękniejszego miasta na świecie czyli z Rawy Płeć: Topór
|
Wysłany: Czw 15:31, 07 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Drwiciel napisał: | Jankoś napisał: |
Do Drwiciel
Idąc tym tokiem rozumowania można dojść do wniosku , że podział nasystemy jest zbędny.Jeśli przychodzisz na sesje w system w danej konwencji powinieneś ją zachować.Ta dowolność o której piszesz powinna zachodzić na płaszczyźnie wyboru systemu w który grasz , a nie niezwracania uwagi na konwencje już w trakcie gry. |
Zgadza się, jednak dużo zależy od stylu prowadzenia MG. Nie można powiedzieć, że jeśli masz dzisiaj ochote na dark fantasy to nie możesz grać w ED i koniec. |
Nie można ?! Dlaczego? Jeśli MG ma ochotę na Dark ma do dyspozycji Dark , których na polskim rynku nie brakuje.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Ślimak
Niby-to Admin
Dołączył: 05 Paź 2006
Posty: 511
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: zza pleców Płeć: Topór
|
Wysłany: Czw 20:09, 07 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Heroizm - bohaterstwo. Bohaterstwo - odwaga + dokonywanie wielkich i niebezpiecznych czynów + obrona swoich przekonań. Heroizm nie musi równać się dobru! Niemieccy żołnierze walczący w drugiej wojnie światowej byli bohaterami swojego narodu, mimo że walczyli za niesłuszną sprawę. Dokonywali czynów heroicznych. Arechetypiczy heros (bohater) nie zawsze był dobry vide Herkules, który zabijał w gniewie, bez uzasadnienia, czy Achilles, który zbeszcześcił ciało Hektora. Nam bohater czy też heros kojarzy się z paladynem na białym koniu zawsze dobrym i prawym. Ale czy okrutny najeźdźca osłaniający odwrót swoich pobitych towarzyszy broni nie dokonuje czynu bohaterskiego? Czyż dla tych, którym ratuje życie nie jest herosem? Heroic fantasy - to fantasy o rzeczach wielkich i bohaterach, którzy są potęzni i powstają o nich legendy. Legendy dobre ale czasem i złe. Każdy BG w Earthdawnie jest bohaterem lub materiałem na bohatera. Bycie adeptem stawia go ponad zwykłym śmiertelnikiem. Może wykorzystać swój dar aby pomagać potrzebującym i chronić słabych, może też przejść na "ciemną stronę mocy". To nieistotne. Dopóki jego czyny wpływają na czyjeś losy jest bohaterem, dokonuje czynów wielkich i tworzy swoją legendę - to wystarczy. Klimat heroic fantasy może współistnieć z klimatem dark fantasy. Co więcej, drużyna nieskazitelnie prawych postaci czyniących dobro też może w takim klimacie występować i doskonale się w nim sprawdzać - ot ostatni sprawiedliwi w zepsutym do końca świecie. A na odwrót? Proszę bardzo mroczne, potężne postacie kształtujące losy świata - to dark fantasy w konwencji heroic. Rozgraniczenie miezy dark i heroic fantasy jest dosyć sztuczne bo te klimaty się często przenikają. Earthdawn jest heroic bo tworzy bohaterów i legendy i im sprzyja. A teraz zapewne ktoś się nie zgodzi...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Rijel
Kontestator Jakich Mało
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 162
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: stąd
|
Wysłany: Pią 10:13, 08 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Ja sie zgodze jak najbardziej i wlasnie tak to zawsze widzialem. Dark i heroic nie sa antagonistyczne.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Drwiciel
Kontestator Jakich Mało
Dołączył: 07 Paź 2006
Posty: 117
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: z TATAR-u :)
|
Wysłany: Pią 17:03, 08 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Aha, czyli jak chce zagrać w dark fantasy to mam podstawke od ED schowac w najciemniejszym miejscu domu, żebym nie pomyślał przypadkiem, żeby po nią sięgnąć? To jak dla mnie jest kompletna głupota. Na tym polega piękność każdej gry RPG, że mogę z niej zrobić co chce. Może mnie gówno obchodzić, że w podstawce napisali, iż to heroic fantasy. Siadamy i gramy w ED, tylko nie to trochę bajkowe, całkowicie heroiczne itp. tylko w mroczną i tajemniczą sesję osadzoną w świecie ED. I tylko tyle.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Prince of Darkness
Weteran Pyskusji
Dołączył: 08 Paź 2006
Posty: 382
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 33 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 17:39, 08 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Rijel napisał: | Dark i heroic nie sa antagonistyczne. |
Drogi Drwicielu, chyba nie zrozumiałeś powyższych postów ew zapytaj Sąsiada o znaczenie terminu "nie są antagonistyczne"
Drwiciel napisał: | Na tym polega piękność każdej gry RPG, że mogę z niej zrobić co chce. Może mnie gówno obchodzić, że w podstawce napisali, iż to heroic fantasy.Siadamy i gramy w ED, tylko nie to trochę bajkowe, całkowicie heroiczne itp. tylko w mroczną i tajemniczą sesję osadzoną w świecie ED. I tylko tyle.[/b]. |
Chyba wypada mi przypomnieć Twoje tezy o jedynej i słusznej elastyczności Warhammera Jak widzę na szczęście poglądy ewoluują
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Drwiciel
Kontestator Jakich Mało
Dołączył: 07 Paź 2006
Posty: 117
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: z TATAR-u :)
|
Wysłany: Sob 13:50, 09 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Powiem tak: Każdy system jest na swój sposób elastyczny ale najelastyczniejszy jest Warhammer powtarzam najelastyczniejszy jest Warhammer I tyle!
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Jankoś
Mistrz Świata i Okolic
Dołączył: 11 Lis 2006
Posty: 770
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 21 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: z najpiękniejszego miasta na świecie czyli z Rawy Płeć: Topór
|
Wysłany: Nie 16:49, 10 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Jak zapowiadałem wypowiadam się w tym temacie ostatni, ale nie pozostało mi wiele do dodania.
Definicja Ślimak niemalże całkowicie zgadza się z moją ,moje pytanie od początku było prowokacyjne gdyżczęsto spotykałem się z innym rozumieniem słowa heroizm , które według niektórych graczy musi mieć wydźwięk moralnie dodatni.
Cieszę się , że Ślimak tak wyczerpująco rozwiał te wątpliwości.
Dodam jednak kilka uwag.Heroizm nie musi wbrew pozorom dotyczyć tylko bohaterów ludzi potężnych i wielkich, heroicznym czynem dla zwykłego chłopa może być na przykład przełamanie strachu przed ciemnym lasem gdy idzie szukaćaswego dziecka , które sięzgubiło.
Heroizm to nie tylko przekroczenie ogólnie przyjętych granic możliwości, także przeskoczenie indywidualnych granic różnych przecież dla każdego człowieka.Przełamanie swoich własnych ograniczeń.
Co do przeciwieństwa konwencji to moim zdaniem ono jednak istnieje, co nie znaczy , że nie można tą samą drużyną czy w tym samym systemie zagrać w różnej konwencji.Czy też , że nie mogą czasem się przenikać.
Generalnie , rzecz biorąc większość systemów , które sprzyjają określonym konwencją , ale nie wykluczają innych.
Najkrócej mówiąc różnica polega na tym, że w Dark Fantasy chodzi o to by przeżyć(według definicji panującej w polskim Fandomie kampania Dark nie powinna kończyć się happy endem), a w Heroic nawet nie o to by zwyciężyć , ale by zwyciężyć w wielkim stylu.To są oczywiście pewne skrajne granice tych konwencji dobrze jednak ilustrują odmienność tych konwencji.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Prince of Darkness
Weteran Pyskusji
Dołączył: 08 Paź 2006
Posty: 382
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 33 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 18:06, 10 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Jankoś napisał: |
Najkrócej mówiąc różnica polega na tym, że w Dark Fantasy chodzi o to by przeżyć(według definicji panującej w polskim Fandomie kampania Dark nie powinna kończyć się happy endem), a w Heroic nawet nie o to by zwyciężyć , ale by zwyciężyć w wielkim stylu.To są oczywiście pewne skrajne granice tych konwencji dobrze jednak ilustrują odmienność tych konwencji. |
Dobre spostrzeżenie. Oczywiście można polemizować o tym "nie kończeniu się happy endem". Od siebie dodałbym jeszcze cechę charekteryzującą Dark - czyli niezbędny specyficzny klimat. Heroic może (ale nie musi) się bez niego obejść, Dark - nie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Mardock
Prawie Kontestator
Dołączył: 10 Gru 2006
Posty: 79
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 1/5 Skąd: skądinąd znany
|
Wysłany: Nie 22:20, 10 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
1...2...3...startuje w temacie,z dużym poślizgiem z powodu moich wątpliwości co do forum i nierejestracji.Ble,Ble.
Wracając do mechaniki,uważam ze nie spotkalem się z lepszą mechaniką niż w ED.
Drogi Ślimaku:ED kreuje BG jako Adeptów,posiadających magiczne moce i z nich czerpiacych,więc brak realizmu wg.Ciebie,jest poprostu "Adeptowością".Talenty są nierealne bo wynikają z magii,ale uważam,że te "normalne" są naprawde niezłe.Także Twoje stwierdzenie,ze jest ona niegrywalna jest dla mnie niezrozumiałe,gdyż nie daje nam ona górnych ograniczeń np.jak WFRP którego mechanika w ogole nie jest grywalna.W ED mechanika jest bardzo dobra jeśli chodzi o rozwój postaci,gdyż daje graczą prawdziwą kontrole nad rozwojem,i jest to jej najwiekszy i absolutny plus.Mamy PDki które wydajemy,oczywiscie nie tylko ten system tak rozwija postac,ale Tu rozwój jest stale dynamiczny,aż chce się grać,i nie przeżywa się momentu zastoju swojego lojtka.Oczywiście jest wiele systemów ktore tak traktuje PDki ale w ED wydchodzi to najlepiej,i dynamicznie podkreśle przez powtórzenie.Walki-Świetne,są manewry sprawnie rozwiązane mechanicznie,i zachowany jest dynamizm.
A co do kostek,nie jest to problem bo tak naprawde jest to max.4 kostki.
A np.walka w KC?totalna porażka,poprostu jest powolna niczym żółw bez nóżek.
ps.przepraszam za porównanie do mechaniki KC...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Kaczor Xarion
Prawie Kontestator
Dołączył: 07 Paź 2006
Posty: 74
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 4 razy Ostrzeżeń: 0/5
Płeć: Topór
|
Wysłany: Pon 9:48, 11 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Mardock napisał: | ...ale Tu rozwój jest stale dynamiczny,aż chce się grać,i nie przeżywa się momentu zastoju swojego lojtka....
A co do kostek,nie jest to problem bo tak naprawde jest to max.4 kostki.
|
owszem rozwój jest szybki,płynny i miły ale tak max do 3 no niech bedzie 4 kręgu jak Ci się uda kiedys dozyć 6 kręgu to dopiero zobaczysz jakie są schody (ale to chyba w kazdym systemie po dłuższym okresie grania i po kilku awansach postaci)
Natomiast co do rzucania 4ma kostkami to mowisz o graczach czy BNach MG ??
Z punktu widzenia gracza z zaawansowanej drużyny moge powiedziec ze 4 kostki to malutko....jak czasem jankoś bierze kostki to az boje sie czy mu w jedna rękę wlizą przyznam tez ze mojemu magowi zdarza sie i 8 turlac
"Kostkologia" w ED jest czasem zagmatwana ale to jest kwestia przyzwyczajenia i ogarnięcia zasad. jesli wszyscy wiedzą o co chodzi to nie ma różnicy czy rzucasz 2 czy 10 kostkami
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Ślimak
Niby-to Admin
Dołączył: 05 Paź 2006
Posty: 511
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 15 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: zza pleców Płeć: Topór
|
Wysłany: Pon 12:49, 11 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Drogi Mardoku: zdecydowanie zaprzeczam jakobym uważał adeptowatość za nierealistyczną. Świat ED jest światem magicznym w stopniu wysokim i adeptowatość jest tam jak najbardziej realistyczna i na miejscu, bo wpisuje się w konwencje świata i jest jedną z jej podstaw.
A mechanika ED jest nierealistyczna, dlatego że:
- mechanika walki jest oparta na statycznej obronie fizycznej co oznacza, że twoje zdolności bronienia się nie zależą od tego jak dobrze walczysz tylko jaka jest twoja ogólna sprawność fizyczna
- nacisk w testach jest (szczególnie na początku) położony na współczynniku a nie umiejętności lub talencie, czyli twoja umiejętność robienia konkretnej rzeczy jest dużo mniej ważna niż naturalne predyspozycje co jest ewidentną bzdurą
Mechanika w ED jest mało grywalna ze względu na:
- niezliczoną ilość kości potrzebnych do rzutów, konieczność sumowania wyniku zamiast jego natchmiastowe odczytanie (nawet najprostsze dodawanie trwa i zmniejsza dynamikę rozgrywki), oparcie na testach przeciwstawnych (porównywaniu wyniku z czymśtam), konieczoność ciągłego korzystania z tabelki ze stopniami (każde wprowadzenie modyfikatora w walce sprawia, że trzeba do nie zajrzeć chyba, że ktoś zna ją na pamięć), w skrócie rzecz ujmując mechanika jest mimo wszystko skąplikowana i trudna (nie zgadzam się z argumentem "dla mnie nie jest bo się jej nauczyłem" są tacy co się nauczyli mechaniki KC a ona też jest skomplikowana i trudna choć nie dla nich).
Mechanika ED jest fajna bo:
- nie udaje realizmu
- nastawiona jest na zabawę (rzucanie dużą ilością kolorowych kości), ma duży stopień randomizacji (k20+k4 ), daje sporo możliwości taktycznych (talenty, opcje walki, modyfikatory)
- wprowadza ciekawy aspekt bezpretensjonalnej "gry" do teatralnej narracji
System rozwoju postaci w ED ogranicza cię siłą rzeczy (viede poziomy i dostępne talenty) i mimo, że jest bardzo fajny i motywujący nie jest bardziej elastyczny niż inne systemy rozwoju postaci.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Banan
Weteran Pyskusji
Dołączył: 06 Paź 2006
Posty: 275
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 13 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Banalandia
|
Wysłany: Pon 15:56, 11 Gru 2006 Temat postu: |
|
|
Mardock napisał: | jak WFRP którego mechanika w ogole nie jest grywalna |
Chyba różnie rozumiemy grywalność.
Dla mnie mechanika WFRP jest bardzo grywalna, jest szybka, łatwa, nieskomplikowana i przejżysta. To chyba właśnie podstawowe cechy mechaniki grywalnej.
Ale to tak na marginesie.
Jankoś napisał: | Heroizm nie musi wbrew pozorom dotyczyć tylko bohaterów ludzi potężnych i wielkich, heroicznym czynem dla zwykłego chłopa może być na przykład przełamanie strachu przed ciemnym lasem gdy idzie szukaćaswego dziecka , które sięzgubiło |
Czyli systemem heroicznym chcesz nazwać system w którym chłopi przełamują swój strach i szukają dzieci po lesie??? To już bardziej mi do Darka pasuje.
Chyba przekombinowałeś...
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
|